loading...
دانلود آهنگ جدید - دانلود فیلم جدید - دانلود رایگان
آخرین ارسال های انجمن
مدیر سایت بازدید : 261 چهارشنبه 28 اسفند 1392 نظرات (0)

azarbaijan، eshg، gecesi، love، sonay، sun ay، sunay، sunay gejasi، آزربایجان، روز عشق، سون آِی، سونای چیست، سونای گئجه سی، شب سونای، ولنتاین در آذربایجان    ولنتاین در آذربایجان – سون آی

sunay gejasi azarbaijanda adabi sevgi gunudur.

bu geja va gunduz bashqa kulturlardan galan valentine gunuyla barabardir

bu geja ayla gunash 180 zaviyasinda uzlashilar.

shahrivarin 31inji gunu va gejasi azarbaijanli larin tarfindan sevgilar gunu unvaninda gutlanib

سونای گئجه سی (شب سونای) در آزربایجان روز عشاق میباشد

این روز و شب (۳۱ شهریور) برابر روز ولنتاین است

در این شب ماه و خورشید در زاویه ۱۸۰ درجه روبرو می شوند

روز و شب ۳۱ شهریور از طرف آذربایجانی ها روز عشق شناخته شده و عزیز شمرده می شود.

« سونای » یا همان « سون آی » یایین آخیرلاریندا سون آیلی گئجه لرده چیاخان آیا دئییلیر. بو زامان اکین دریولوب، خیرمن لر ییغیلار آما هله پاییز دوشمه میش اولار. بو گئجه آی لا گونش ۱۸۰ درجه زاویه ده اوزله شیرلر. دئمک اولار بونلار بیر بیرلر ایله اوز اوزه قالیب، بیر – بیرینین اوزون بوتون گؤرورلر. آنجاق بو گؤرمه چوخلو تله سیک حالدا اوز وئریر.بئله کی پاییزین اعتدالی اولدوغونا گؤره گئجه و گوندوز برابر دیلر. بو گئجه سانکی آی ایله گون گیزلن پانج اویناییرلار. بیری او بیرسینه چاتماق ایسته ییر آما چاتا بیلمیر. سانکی آی گونشین آردیجا قاچیب آما یئتیشه بیلمیر. آی بئله لیک له اسطوره لر ده سئودالانیر. ائله اولور کی خالقی دا سئودالاندیریر. خالقین سئودالی گؤزلرینده آیین دولاشیغی داها سئودالی گؤروشور.
سونایین سوداسی سونسوزدور. بلکه ده ابدی تیکرارلانان بیر سئودا دیر. هر ایل بیر تاپماجا کیمی، بیر گیزلن پانج کیمی تیکرارلانیر.

بو گؤزل دوشونجه آزربایجانین ان اسکی دوشونجه لریندن دیر و اونون یاشی ایسلام دان قاباغا یئتیشیر. هله ده بعضی کندلر ده ائله اسکی چاغلارا تای بو گئجه ییغیشیب، اویناییب و بوتون آیین سئوداسین قوتلارلر

سون آیز موبارک اولسون

ترجمه به فارسی:

سونای چیست؟
سونای یک رسم دیرینه است. رسمی اسطوره ای و افسانه وار که حتی قبل از ظهور اسلام تا به امروز پاس داشته شده است. گرچه به مرور زمان کم رنگ تر شده اما هنوز هم حداقل روستاهایی هستند که این رسم را برپا می دارند. همانطور که از اسمش برمیاید باید ربط کاملی به ماه داشته باشد. معمولا اغلب افسانه ها و اسطوره ها در فرهنگ ما آذربایجانی ها و کلا تورک ها به ماه مربوط است. ماه در اسامی، اعیاد، و رسومات ما به طور کامل رخنه کرده و زیبایی افسانه ای به آنها داده است. سونای شبی از سال است که به اصطلاح به آن اعتدال پاییزی گفته میشود. شبی که روز و شب برابر میشوند و ماه کامل میشود. این شب تقریبا شب آخر تابستان است. البته ممکن است چند روز زودتر یا دیرتر باشد همه اینها بستگی به کامل شدن ماه دارد. اما به هر حال میتوان شب آخر تابستان را سونای نامید که روز عشق در آذربایجان محسوب میشود. در اصل این شب مشابهات زیادی با جشن برداشت محصول در کشورهای غربی دارد و در روستاها نیز به نوعی برای برداشت محصول استفاده میشود اما همانگونه که در کشور ما معمولا جشنهای باستانی محکوم به فنا شده اند این روز نیز هرساله بیشتر و بیشتر به سوی نابودی رفته است. در روستاها در این شب بازیهای خاصی انجام میشود معمولا جوانان روستا با صدایی خاص که به (آواوا) مشهور است همه را به میدان روستا و برای شروع بازی دعوت میکردند. در این شب خاص ماه و خورشید در زاویه ی ۱۸۰ درجه قرار گرفته و هنگام غروب دقیقا روبروی هم قرار میگیرند. البته این دیدار خیلی به سرعت اتفاق میافتد و زیاد به طول نمی انجامد. این موضوع تا ابد ادامه دارد. از قدیم این اتفاق به یک نوع عشق تشبیه شده است. عشق ماه به خورشید. عشقی که تمامی ندارد و ابدی محسوب میشود درست مانند عشقهایی که در داستانهای فولکلور آذربایجان همانند اصلی-کرم وجود دارد. عشقی که حتی با سوخته شدن نیز تمامی نمی پذیرد. طبق این افسانه ، عشق این دو عاشق تمامی ندارد و تا ابد تکرار میشود و ادامه میابد. همه این موارد و عناصر در داستانهای دیگر ما همانند کوراوغلی نیز صادق هستند. چه میتوانیم بکنیم؟ همان کارهایی که در والنتاین انجام میدهیم میتوان در سونای نیز انجام گیرد. نباید انتظار داشته باشیم که فعلا بازیهای مخصوص آن روز همان طور که در گذشته بوده، انجام گیرد. هر هدایایی باشد که رنگ بوی عشق نیز داشته باشد. این هدایا میتواند از شمع، گل، عروسک و صنایع دستی گرفته تا یک کتاب متغییر باشد. اگر بتوانید چیزی پیدا کنید که نشانی از ماه کامل داشته باشد که سنگ تمام میشود. کلا چیزهایی که رنگ و بویی از ماه داشته باشند متناسب تر هستند. هدیه بهانه ای مناسب است برای گرامی داشت این روز و معرفی آن به دیگران از طریق ارسال اس ام اس و غیره. برای اطلاعات بیشتر رمان(آواوا) نوشته استاد ناصر منظوری کاملترین و شیرین ترین نوشته در مورد سونآی است. در مقدمه و بخش اول کتاب توضیحات کاملی در مورد اسطوره ها و سونای و کلمات کلیدی داده شده و در بخش اصلی میتوانید رمانی جذاب بر اساس این موضوع بخوانید. با خواندن این رمان بر تمام جنبه های سونای آگاه خواهید شد. کتاب توسط انتشارات اندیشه نو منتشر شده است.

این مقاله توسط علی فرهاد در نشریه شماره ۴۶ام ماهنامه آفتاب آذربایجان منتشر شده است.

 

ironiha.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6516
  • کل نظرات : 52
  • افراد آنلاین : 42
  • تعداد اعضا : 1175
  • آی پی امروز : 755
  • آی پی دیروز : 673
  • بازدید امروز : 19,098
  • باردید دیروز : 13,696
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 90,776
  • بازدید ماه : 197,069
  • بازدید سال : 1,501,514
  • بازدید کلی : 7,700,816